mot frederikshavn
Så var det dags att ta sista sträckan hem igen. Kedjan lät som en stenkross på morgonen så jag var tvungen att försöka ordna lite att smörja med här. Jag lyckades fjäska till mig lite rapsolja i köket på morgonen vilket faktiskt gjorde susen. För att ta dig till Fredrikshavn från Ålborg använder du, även här, väg 180. Som du kan se på flaggorna hade jag en bra medvind hem.Hade upp mot 10 sekundmeter i ryggen och fick enkelt upp 35 till 40 km i timman bara genom att sträcka på ryggen. Cykelbanorna såg helt o.k ut och jag rullade snabbt 3 mil innan jag gick ner i ett hål och fick första punkan. Jag bytte slang och fortsatte. Tyckte det såg ut som en genomslagspunka och tog det därför lite lugnare. Det gick nog inte mer än cirka 6 kilometer förrän jag hade en slags pyspunka igen. Nu var jag tvungen att reparera slang. När jag sedan nått den lilla byn SyvSten hade jag ännu en punka och tänkte att nu måste jag nog använda ett kärl vatten för att hitta det där lilla hålet. Syvsten är en liten by med några kåkar i, ett motell med restaurang och ett litet köpcenter. Du har bara några kilometer kvar till Säby och kanske 15 kilometer till Frederikshavn där jag tar färjan tillbaka till Göteborg igen.

I ett hus bredvid vägen hittade jag John och Freddy. John bad mig ta av hjulet och han satte genast igång att lappa däcket. John använde en kompressor för att få upp trycket igen. Jag tyckte det såg ut som om det skulle hålla. Så tryckte vi in slangen igen och jag fortsatte. Nu kom jag bara 500 meter och så var det dags för nästa punka.

Här fick jag nästan panik. Hur skulle jag hinna till färjan innan kvällen. Jag gick in på en restaurang med en massa människor och frågade om man fick ta med sig cykeln på bussen. Detta fick jag höra var helt o.k. Problemet var då att ordna kontanter till en bussbiljett.

Det hjälpte mig en man vid namn Steen Zachariasen med>>>

Butiker med billig mat, öl och vin i Frederikshavn

lattviktstalt
Snugpak Ionosphere

Snugpack Ionsphere enmanstält är det perfekta tältet för campare som vill ha ett smidigt och varmt tält. Vid fint väder sover man endas med innertält och kan njuta av stjärnhimmeln utan mygg. Blir det regn spänner man på yttertältet för att få ett fullvärdigt skydd. Det är verkligen ett kompakt tält som har en extremt låg profil. Med 5000 mm polyuretan-belagd konstruktion, 1 ingång, No-See-Um-Mesh och tejpade sömmar runt kulminerar i ett extremt varm tält som ser till att skydda dig mot väder och vind. För dem som är på resande fot, eller människor som vill spara utrymme är detta kompakta, lätta, men ändå hållbart tält det perfekta valet. - Yttertält: Lätt 210T polyester ripstop med en 5000mm vattentät PU-beläggning - Innertält: Tillverkade av 190T Nylon med Polyester Mesh - 50D Polyester No-See-Um-Mesh - DAC Featherlite NSL anodiserade stavar med pressfit kopplingar - Alla DAC stolparna är tillverkade av TH72M aluminium. - 1 dörr - Alla sömmar är tejpade - Legerade tältpinnar. - Trail Vikt: 1,2kg (Fly, stavar och innertältet) - Pack Vikt: 1,52kg (Fly, stavar, Inre skydd, tältpinnar, vajrar och packpåse)

Denna sida använder cookies för att göra ditt besök bättre. Du kan stänga av cookies genom att läsa mer här>>>